13 haftalık gebelik

13 haftalık gebelikte annedeki ve bebekteki değişiklikler nelerdir?

13 haftalık gebelikte bebeğinizin boyu 8-9 cm arasındadır. Kilosu ise 14-25 gram seviyelerindedir. Bebeğinizin kolları ve bacakları gelişti artık uzamaya başlıyor. Kemiklerdeki bu uzamaya paralel olarak kaslarda gelişmeye devam ediyor. Gözlerin yüz orta hatta olan yolculuğu devam ediyor. Yaklaşık 15 haftada yüzün orta hattında orijinal yerlerini alacaktır. Yine kordon içinde bulunan barsaklar da karın içindeki yerlerine doğru çekilmeye devam ediyor. Onların bu yolculuğu da bu haftanın sonunda tamamlanacaktır.

Bebeğinizin karaciğerinden safra salgılanmaya başlar. Pankreastan insülin salgılanması yavaş yavaş artar. İdrar oluşumu gün geçtikçe artmaktadır. Bebeğin içinde bulunduğu amnion sıvısının büyük çoğunluğunu bebeğin idrarı oluşturmaktadır. Beyin gelişimine devam etmektedir. Beyin geliştikçe bebeğin hareketleri de daha kontrollü olacaktır. Cilt altı yağ dokusu henüz oluşmamıştır. Bu nedenle cildin altında kaslar henüz görünmektedir. 15. gebelik haftasında cildiniz daha da gelişecek ve transparan özelliğini kaybedecek, hatta saçlar bile çıkmaya başlayacaktır.

Bu haftalardan itibaren bulantı ve kusma şikayetleri oldukça azalacak hatta pek çoğunda kaybolacaktır. Bu nedenle bu haftalardan sonra gebeliğiniz daha rahat geçecektir. Rahmin büyümesine bağlı olarak rahimde ve rahmin bağlarındaki gerilmeye bağlı olarak hafif kasık ağrıları oluşabilir. Karnınız büyümeye devam etmektedir. Bu nedenle cilt problemleriniz artmaya başlayabilir. Artan melatonin hormonu nedeni ile cildinizin belirli bölgelerinde koyulaşma artabilir. Yine ciltteki gerilmeye bağlı olarak özellikle karın cildinde, kalçalarda ve göğüslerde ciltte çatlaklar oluşmaya başlayabilir. Bu tamamen sizin genetik yapınızla bağlantılıdır. Cildinizin kollajen yapısı içeriği nedeniyle bazı kadınlarda hiç cilt çatlağı oluşmazken bazılarında aşırı miktarlarda oluşabilmektedir. Bu haftalarda karındaki büyüme daha fazla arttığı için dar giysilerden sakınınız. Daha geniş ve rahat kıyafetler gebeliği daha rahat geçirmenizi sağlayacaktır.

Gebelikte beslenme her zaman olduğu gibi bu haftada da önemlidir. Özellikle bol sıvı alınması önerilir. Günde 2-3 litre sıvı almanızı istiyoruz. Su içmekte zorlanıyorsanız meyve suyu, ayran, soda gibi sıvıları tüketebilirsiniz. Özellikle yaz aylarında sıvı kaybının daha da attığını düşünecek olursak sıvı alımına özen gösterilmesinde fayda vardır.

Gebelikte demir ihtiyacı artmaktadır. Bu nedenle özellikle demir içeren gıdaların alınmasına da özen gösterilmelidir. Yağsız kırmızı et, ton balığı ve karaciğer demir açısından zengindir. Mercimek, ıspanak gibi besinlerde demir açısından faydalıdır. Ancak besinlerle her zaman gebelikteki demir ihtiyacını karşılamanız mümkün olmaz. Bu nedenle gebelikte demir takviyesi önerilir. Ciddi bir beslenme bozukluğu olmadıktan sonra yeteri kadar beslenemeseniz bile bu haftalarda bebeğinizde beslenme bozukluğu olmaz. Çünkü bu haftalarda bebeğin ihtiyacı oldukça azdır. Tedirgin olmayın ve telaşlanmayın. Bu konuları doktorunuzla istişare ediniz.

Gebelikte egzersiz her zaman ki gibi önemlidir. Egzersiz bu haftalarda sıklıkla görülen kas kramplarını azaltır, bacaklardaki kan dolaşımını hızlandırarak ödemi giderir ve hastaya zindelik verir. Günlük 20-30 dakikalık yürüyüşlerinizi ihmal etmeyiniz. Bu dönemde artık dilerseniz hamilelik yogası yada hamilelik platesi için eğitim alabilirsiniz.

Bu haftalarda gebelikte cinsel istekte bir miktar artış görülebilir. Gebelikte cinsellik bebeğe zarar vermez. Tedirgin olmayınız. Ancak kanama yada ağrının olduğu dönemlerde birlikteliğe ara vermekte fayda vardır.

Bu haftada hala ikili testinizi yaptırabilirsiniz. 14 haftaya kadar ikili test yapılabilmektedir. Yapılan ultrasonda bebeğin ense kalınlığı ölçülür. Ultrasonda yine bebeğin burun kemiği ölçülür. Ense kalınlığı 2.5 mm nin üzerinde olanlarda Down Sendromu riski artmaktadır. Down sendromu tanısı için anne kanından alınan kanda bebeğe ait hücreler ayrıştırılarak incelenebilmektedir. Bu yöntemle %96-100 oranlarında doğru sonuçlara ulaşılabilmektedir. Pahalı olması nedeniyle rutin uygulamaya henüz girmemiş bir test olan NIPT testi ikili, üçlü yada dörtlü testte risk çıkan hastalara amniosentez yada koryon villüs örneklemesi öncesi önerilmelidir.

>>>Gebelik öncesi kontrol önemli midir?
>>>Gebelikte sık görülen şikayetler nelerdir?
>>>Gebelikte yapılan işlemler nelerdir?
>>>Gebelikte beslenme nasıl olmalıdır?
>>>Gebelikte İlk Üç Ay
>>>Her Bitkisel Çayı Gebelikte Tüketmeyin!
>>>Gebelikte kilo alımı nasıl olmalıdır?
>>>Gebelikte çiğ etle yapılan yiyecekler güvenli midir?
>>>Gebelikte ileri anne yaşı önemli midir?
>>>Gebelik Sırasında Beslenmeme Dikkat Etmeliyim!

Buradan gebelik hesaplama sayfamıza geçebilirsiniz.

Kliniğimizde gebelik takibi anlaşmalı olduğumuz hastanelerde Doç. Dr. Nermin Köşüş tarafından yapılmaktadır. Ankara gebelik takibi için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Gebelik takibi Ankara, Doğum Ankara, Jinekolog Ankara, Doç. Dr. Nermin Köşüş

Kliniğimizde gebelik öncesi hastaların gebeliğe uygun olup olmadığını belirlemek için yapılan muayenede smear testi muhakkak alınır. Kan ve idrar testleri alınarak değerlendirilir. Problem çıkan hastalarda gebelik geciktirilir.

Ankara Gebelik Takibi İletişim Bilgileri

Gebelik Takibi Ankara Web Sitelerimiz