Dış Gebelik – Dış Gebelik Nedir – Dış Gebelik Belirtileri – Dış Gebelik Tedavisi

dis-gebelik-nedir-dis-gebelik-belirtileri-dis-gebelik-tedavisi

Dış Gebelik Nedir?

Dış gebelik, embriyonun rahim dışında başka bir alana yerleşmesi olarak adlandırılır. Neredeyse tamamına yakını tüplerde yerleşir. Nadiren yumurtalıklara, rahim ağzına yada karın içine yerleşebilir. Görülme sıklığı %1-2 civarındadır. Tüp bebek uygulamalarının, cinsel yolla bulaşan hastalıkların giderek artması ve tüplere uygulanan cerrahilerin sıklaşması nedeniyle dış gebelik oranları giderek artmaktadır. Ancak günümüz teknolojisi ve insanların duyarlılığının artması nedeniyle, dış gebelik belirtileri daha oluşmadan, ciddi problemlere yol açmadan çok erken dönemde tesbit edilerek dış gebelik tedavisi yapılabilmektedir. Pek çok vakada dış gebelik ameliyatına gerek kalmamaktadır.

Dış Gebelik Belirtileri Nelerdir? Dış gebelikte kanama olurmu?

Dış gebelik belirtileri bazen oldukça siliktir. Normal gebelik bulgularının dışında hiçbir belirti olmayabilir. Bazen hiçbir belirti dahi göremeyebilirsiniz. Günümüzde dış gebeliklerin çoğu herhangi bir dış gebelik belirtisi oluşmadan yapılan seri hcg ölçümleri sayesinde erken dönemde tesbit edilmektedir. Ancak erken dönemde tesbit edilemeyen yada geç gelen vakalarda adet gecikmesiyle beraber kasık veya karın ağrısı, leke şeklinde yada aşırı kanama olabilir. Tüp bebekte dış gebelik belirtileri de aynıdır. Tüp bebekte dış gebelik yaşayanlar da normal gebelerden farklı belirtiler oluşmaz. Ancak tüp bebek sonrası dış gebeliklerde tüp dışındaki dış gebeliklerin oranı artmaktadır.

Dış Gebelik Neden Olur?

Dış gebelik nedenleri incelendiğinde en önemli nedenin cinsel yolla bulaşan hastalıklara yada geçirilmiş enfeksiyonlara bağlı olarak tüplerde oluşan hasarların olduğu görülmektedir. Bu nedenle cinsel yolla bulaşan hastalıkların artmasına paralel olarak dış gebelik oranları da yükselmektedir. Diğer dış gebelik nedenleri şu şekilde sıralanabilir:
- Daha önce dış gebelik geçirmiş olmak
- Tüp bebek gibi yardımcı üreme yöntemlerinin daha sık kullanılması
- Daha önce kürtaj olanlarda
- Yaşı 35 yaşından büyük olanlarda
- Sperm yada yumurtada genetik bozukluk olması
- Tüplerle ilgili geçirilmiş cerrahiler
- Sigara içenlerde
- Doğuştan tüplerde anormallik olanlarda

Dış Gebelik nasıl olur?

Dış gebelikte olay genelde tüplerde olur. Yumurtlama sonrası tüpler tarafından alınan yumurta birliktelik sonrası rahim içine gelen ve daha sonra tüpe geçen sperm tarafından tüpte döllenir. Daha sonra tüplerin hareketleri ile rahim içerisine gelmesi gereken döllenmiş yumurta bazı nedenlerden dolayı rahim içerisine ilerleyemez ve tüpte tutunmaya başlar. Ancak bu yanlış yerleşme bazen karın içerisine bazende rahim ağzı yada yumurtalıklara da olabilir.

Dış Gebelik Nasıl Anlaşılır?

Dış gebelik dahi olsa erken dönemde normal gebelik belirtileri yaşanacaktır. Bulantı, kusma ve baş dönmesi gibi belirtiler dış gebelik olanlarda da mevcuttur. Pek çok hastada dış gebelik belirtileri dahi olmayabilir. Buradan bakıldığında aslında erken dönemde sadece belirtilere bakarak dış gebelik ayrımının yapılamayacağı aşikardır.

Öncelikle adet gecikmesi olan bir kadında gebelik testi ile gebeliğin ortaya konması önemlidir. Gebelik testi pozitif çıkan kadınlarda gebeliğin sağlıklı yada sağlıksız olduğunu ayırabilmek için erken dönemde hcg takibi yapılır. Eğer 2 günde bir bakılan hcg değeri %66 oranında ve üstünde artıyorsa sağlıklı bir gebelik olma ihtimali oldukça yüksektir. Ancak yükseliş normal olsa bile bazen dış gebelik olabilir. Bu nedenler hcg düzeyi takip edilirken uygun olan zamanda rahim içerisinde gebelik kesesinin görülmesi için ultrason bakılması gerekecektir. Ne zaman ultrason bakılması gerektiğini takibinizi yapan kadın doğum uzmanı size bildirecektir. Rahim içerisinde gebelik kesesinin görülmesi durumunda dış gebelikten uzaklaşırız. Çok nadiren iç gebelik ve dış gebelik birlikte görünebilir. 30.000 de bir oranında birlikte görüldüğü için eğer rahim içerisinde gebelik kesesini görürsek dış gebeliği ekarte ettiğimizi düşünürüz.

Adet gecikmesi olan bir bayanda kasık ağrısı yada kanama olursa derhal dış gebeliği ekarte etmek için gebelik testi yapılmalıdır. Hasta normal adet gördüğünün söylese dahi tedbirli olmakta ve gerekli testleri yapmakta fayda vardır. Çünkü bazı kadınlar normal adet gördüklerini zannederler. Aslında gebelik oluşmuştur ve üstüne kanama olmuştur. Adet zannedilebilir.

Geç dönemde doktora gelen yada ihmal edilen vakalarda dış gebelik yırtılması nedeniyle aşırı karın içi kanama olabilir. Hatta bazen hasta aşırı kan kaybına bağlı olarak şoka dahi girebilir. Eskine bu nedenle hasta kayıpları dahi yaşanırken artık günümüzde sağlık sisteminin daha rahat ulaşılabilir olması, hastaların bilinçlenmesi nedeniyle böyle gecikmiş vakalar çok yaşanmamaktadır.

Dış gebelik testte çıkar mı?

Dış gebelik testte çıkmaz. Sadece gebelik testte çıkar. Ancak gebeliğin sağlıklı yada sağlıksız olduğu gebelik takibinde yapılan testlerin kıyaslanması sonucunda ve ultrason yardımıyla tesbit edilebilir.

Dış Gebelik Ne Zaman Anlaşılır?

Dış gebelik düşünülen vakalarda seri olarak yapılan hcg takipleri sonrasında dış gebelikten şüphelenilir. Ancak bazen hcg yükselişleri normal dahi olsa dış gebelik olabilir. Bu nedenle hcg değeri 1500-2000 olduğunda transvajinal bakılan ultrasonda rahim içerisinde gebelik kesesinin görülmesi gereklidir. Bu hcg değerinden sonra hala gebelik kesesi rahim içerisinde görülmüyorsa dış gebelik tanısı konur.

Dış gebelik ultrasonda görülür mü?

Dış gebelik çoğunlukla ultrasonda görülmez. Çünkü ultrasonda görülecek düzeye gelmeden önce genellikle tesbit edilerek tedavi edilir. Ancak ihmal edilen yada geç gelen vakalarda tüplerde yada yumurtalıklarda yerleşmiş dış gebelik kesesi görünebilir. Hatta bazı hastalarda kalp atışı olan embriyo dahi tesbit edilebilir. Ancak vakaların çoğunda herhangi bir ultrason bulgusu görünmez. Ultrasonda en çok görülen bulgu ise tüp ve yumurtalıkların olduğu bölgede sıvı yada pıhtılaşmış kan birikintisidir.

Dış gebelikte kürtaj olunurmu? Dış Gebelikte kürtaj nasıl yapılır?

Dış gebelik düşünülen kadınların bazılarında aslında rahim içerisinde sağlıksız bir gebelik olabilir. Bu noktada rahim içerisindeki sağlıksız bir gebelik ile dış gebeliğin ayrımının net yapılamadığı durumlarda kürtaj yapılarak alınan parçalar patolojik olarak incelenir. İncelenen materyalde gebelik elemanlarının olmaması dış gebelik tanısını koydurur. Ancak patoloji sonucunda gebelik elemanları gelirse bu sağlıksız rahim içi gebelik demektir. Kürtajla bu sağlıksız gebeliğin aynı zamanda tedaviside yapılmıştır. Hcg takipleri kendiliğinden kürtaj sonrası düşerse bir ilaç tedavisine gerek kalmaz. Ancak kürtaj sonrası alınan materyalde gebelik elemanları yoksa, takipte hcg değerleri düşmüyor yada yükseliyorsa o zaman dış gebelik tedavisine geçilmelidir.

Dış gebelik tedavisi kaç gün sürer?

Dış gebelik tedavisi hastanın ilk muayenesindeki bulgulara göre değişir. Sadece hcg takipleri 1 hafta sürer. 1 haftanın sonunda dış gebelikten şüphe duyulan vakalarda ultrasonografi ile değerlendirilir. Sonuca göre ilaçla yada cerrahi tedavi kararı verilir. Tedavinin şekline göre ve ilk tesbit edilen hcg düzeyine göre tedavi süresi değişkenlik gösterir.

Dış Gebelik Tedavisi

Dış gebelik tedavisinde rahim dışında yerleşen embriyonun rahim içine alınması yada nakli gibi bir tedavi seçeneği yoktur. Eğer dış gebelik tanısı kesinleşti ise gebeliğin ilaçla yada cerrahi yöntemle sonlandırılmasından (dış gebelik ameliyatı) başka çare yoktur.

Dış Gebelik Nasıl Sonlandırılır?

Dış gebelik tedavisinde 3 seçenek mevcuttur.
- Gözlem tedavisi: Hcg değeri 1500 ve altında olanlarda eğer hcg değeri yükselmiyor ve kendiliğinden düşüşe geçmiş ise ve hastanın herhangi bir bulgusu yok ise gözlem seçeneği kullanılabilir. Ancak bu seçenek sıkı gözlemde kalabilecek hastalar için geçerlidir. Bu hastalarda hiçbir tedavi uygulamadan kendiliğinden dış gebelik sonlanabilir. Ancak sıkı takip yaptıramayacak, hastalığının ciddiyetini anlamayan yada şehir dışından gelen hastalarda bu seçenek tercih edilmez. Çünkü takip esnasında eğer hasta takibini ihmal ederse bazen hcg değerleri yükselebilir. İlaçla tedavi şansı azalabilir.
- İlaçla tedavi: Dış gebelik tedavisinde metotrexat adı verilen ilaç kullanılmaktadır. Bu ilacın değişik kullanımları mevcuttur. Ancak en sık kullanılan şekli tek doz uygulanmasıdır. Bu yöntemler dış gebeliklerin neredeyse tamamı tedavi edilebilir. Ancak hcg değeri 5000 ve üzerinde olanlarda ilaçta tedavi şansı azalmaktadır. 10000 değerinin üzerinde ise ilaçla tedavi sansı oldukça düşmektedir. Bu hastalarda cerrahi tedavinin ön planda düşünülmesi daha mantıklı olacaktır.
- Cerrahi tedavi (dış gebelik ameliyatı): İlaçla tedavi edilemeyen yada ilaç tedavisi sınırını aşmış vakalarda dış gebelik ameliyatı tedavi tercih edilir. Cerrahi tedavi hastanın genel durumuna göre karar verilir. Hastanın genel durumu iyi, vital bulguları stabil ise laparoskopi dediğimiz kapalı ameliyat yöntemi ile dış gebelik materyali tüp açılarak çıkarılır (salpingostomi) yada tüple beraber çıkarılır (salpenjektomi). Ancak hastanın fazla karın içi kanaması mevcut ve genel durumu bozuksa laparoskopi tercih edilmez. Derhal açık dış gebelik ameliyatı ile dış gebelik sonlandırılır.

Dış gebelik sonrası dikkat edilmesi gerekenler nelerdir? Dış gebelikten sonra hamile kalınır mı?

Dış gebelik sonrası dikkat edilmesi gerekenlerden belki de en önemlisi dış gebelikten sonra hamile kalanlarda dış gebeliğin tekrarlama ihtimalidir. Dış gebelik sonrası hamile kalma oranında eğer tüplere herhangi bir cerrahi işlem yapılmadıysa ve tüpler hasar görmediyse azalma olmaz. Bu nedenle dış gebelik geçirenler bir sonraki gebeliklerinde adet gecikmesi olur olmaz doktora görünmesinde fayda vardır. Ayrıca bu kadınların sadece progesteron içeren günlük koruyucu haplar yada progesteron içeren spiral kullanmaları pek tavsiye edilmez. Elbette bu kullanılan yöntemler gebeliği önlemede etkilidir ancak dış gebelik sonrası hamilelik olursa yeni oluşan gebeliğin dış gebelik olma ihtimali artmaktadır.

Ankara Çankaya Çukurambar'daki muayenehanemizde gebelik takibi Ankara jinekolog Doç. Dr. Nermin Köşüş tarafından yapılmaktadır. Ankara gebelik takibi için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Gebelik takibi Ankara, Doğum Ankara, Jinekolog Ankara, Doç. Dr. Nermin Köşüş

>>>Gebelik öncesi kontrol önemli midir?
>>>Gebelikte sık görülen şikayetler nelerdir?
>>>Gebelikte yapılan işlemler nelerdir?
>>>Gebelikte beslenme nasıl olmalıdır?
>>>Gebelikte İlk Üç Ay
>>>Her Bitkisel Çayı Gebelikte Tüketmeyin!
>>>Gebelikte kilo alımı nasıl olmalıdır?
>>>Gebelikte çiğ etle yapılan yiyecekler güvenli midir?
>>>Gebelikte ileri anne yaşı önemli midir?
>>>Gebelik Sırasında Beslenmeme Dikkat Etmeliyim!

Buradan gebelik hesaplama sayfamıza geçebilirsiniz.

Kliniğimizde gebelik öncesi hastaların gebeliğe uygun olup olmadığını belirlemek için yapılan muayenede smear testi muhakkak alınır. Kan ve idrar testleri alınarak değerlendirilir. Problem çıkan hastalarda gebelik geciktirilir.

Ankara Gebelik Takibi İletişim Bilgileri