Gebelik öncesi kontrol önemli midir?

Gebelik öncesi sağlık kontrolünden geçilmesi hem gebelikte oluşabilecek risk faktörlerinin belirlenmesini hem de bazı sağlık sorunlarının gebe kalmadan önce tedavi edilmesini sağlar. Gebeliğin planlanması ve öncesinde bu kontrollerin yapılması anne adayının kendisi ve bebeği için daha sağlıklı ve iyi seçimler yapması, bilinçli bir şekilde anneliğe hazırlanması için gereklidir.

Gebelik planladığında yapılacak doktor kontrolünde hamilelikte oluşabilecek problemlerle ilgili riskler araştırılır. Daha önceki gebelikler ve bunların nasıl sonuçlandığı, geçirdiği hastalıklar, ameliyatlar, sürekli kullandığı ilaçlar, sigara-alkol alışkanlığının sorgulanması, ailesel hastalıklar, allerjiler, meslek hastalıkları, çevresel toksin maruziyeti (kurşun, civa, x-ışını maruziyeti vb.) pek çok şey araştırılarak gebelikte oluşabilecek sorunlar engellenmeye çalışılır. Gebelik öncesi her iki eşinde genetik danışmanlık alması özellikle bazı genetik geçişli hastalıkların bulunduğu ailelerde ve akraba evliliklerinde son derece önemlidir.

Doktor kontrolünde muayene ve bazı kan-idrar testleri yapılır. Tüm bu detaylı incelemelerin sonucunda sağlıklı bir gebelik ve bebek için yapılması gerekenler belirlenir. Yapılan test sonuçlarına göre herhangi bir problem tespit edilirse, bu problem gebelik öncesi olabildiğince düzeltilir.

Genel sağlık durumu, kilo kontrolü ve sağlıklı beslenme ile ilgili tavsiyelerde bulunulur. Kilosu normalden fazla olan kadınlara bir miktar kilo vermesi, kilosu düşük olan kadınlara ise kilo alması önerilir. Ayrıca sağlıklı gıdalardan oluşan iyi bir beslenmeyle ilgili önerilerde bulunulur. İyi beslenme bebeğin sağlıklı gelişimi ve büyümesi için gereklidir. Vejeteryan anne adaylarına da hayvansal gıda kaynaklarına alternatif bitkisel besinler önerilir ve takviye ilaçlar başlanır. Sigara-alkol vb kötü alışkanlıklardan ve bebeğe zararı olabilecek ilaçlardan kaçınılır.

Gebelik esnasında bulaştığında, bebeğin gelişimini bozan ve sakatlığa neden olabilecek bazı enfeksiyonlar vardır. Bunlar bazı kan testleri yapılarak araştırılır. Bu hastalıklara karşı bağışıklığı olmayan kadınlara gebelik öncesi aşı uygulanır. Geç ve güç gebe kalan hastalara gebeliği kolaylaştıracak ve yumurtlama zamanını belirleyecek önerilerde bulunulur. Tüm hastalara gebelik öncesi folik asit takviyesi yapılır. Folik asit nöral tüp defekti dediğimiz sinir sistemi ve omurgayla ilgili anormalliklerin engellenmesinde önemli rol oynar. Böylece bu problemlerin oluşma ihtimali azaltılmış olur.

Kliniğimizde gebelik öncesi hastaların gebeliğe uygun olup olmadığını belirlemek için yapılan muayenede smear testi muhakkak alınır. Kan ve idrar testleri alınarak değerlendirilir. Problem çıkan hastalarda gebelik geciktirilir.