Gebelik nasıl oluşur?

Gebelik oluşması döllenmeyle başlar. Döllenme kadının olgun yumurtasıyla erkeğin sperminin birleşmesidir ve tüplerde gerçekleşir. Döllenmiş yumurtaya zigot denir. Zigot yaklaşık 3-5 gün süren tüplerden rahim içine doğru bir yolculuk yapar. Bu zaman zarfında tüplerde bulunan bazı hücreler döllenmiş yumurtayı iterek bu harekete yardımcı olurlar, bazı salgı hücreleri özel maddeler salgılayarak beslenmesine destek olurlar. Bu zaman zarfında rahim gebelik için hazırlanır. Endometrium adını verdiğimiz iç tabaka hormonal etki ile kalınlaşır ve bebeğin tutunup yerleşebileceği uygun bir yer haline gelir. Zigot rahme ulaştığında rahim içinde biraz gezindikten sonra yerleşmek için en uygun bölgeyi bulur. Burası genelde rahmin üst arka kısmıdır ve buraya tutunur. Daha sonra da bir tohum gibi rahim duvarına gömülür. Bu tutunma ve rahim içine yerleşerek gömülme olayına “implantasyon” denir. Zigot rahime tutunduktan bir süre sonra salgıladığı bazı hormonlar anne kanına geçer ve kanda ölçülmeye başlar. Böylece gebelik testi (beta-hCG) yapılarak artık hamilelik durumu anlaşılabilir.

Bazen zigot bu gezinti esnasında rahime ulaşamaz. Tüplerde kalır ve oraya tutunur. Böyle durumlarda dış gebelik oluşur. Genelde sigara içen, tüplerinde hasar olan, daha önce iltihap geçirenlerde, bazı doğum kontrol yöntemlerini kullananlarda bunlar olabilir. Bazen de zigot rahim içinde uygun olmayan bir bölgeye yapışır. Mesela rahimin alt kısmına rahim ağzına yakın bölgeye yapışır. Bu durumda ise bebeğin eşi önde olur ve hasta normal doğum yapamaz.

Kliniğimizde gebelik öncesi hastaların gebeliğe uygun olup olmadığını belirlemek için yapılan muayenede smear testi muhakkak alınır. Kan ve idrar testleri alınarak değerlendirilir. Problem çıkan hastalarda gebelik geciktirilir.

Ankara Kadın Doğum Uzmanı Web Sitelerimiz

www.aydinkosus.com