Gebelikte kilo alımı nasıl olmalıdır?

gebeliktekiloaliminasilolmalidir

Beslenme hayatımızın önemli bir parçasıdır. Özellikle obezitenin arttığı günümüzde daha fazla önem kazanmaktadır. Pekçok gebenin gebeliğe oldukça kilolu bir halde başladığı yada gebelikte fazla kilo aldığı görünmektedir. Bir diğer uçta ise gebeliğinde yeterince kilo alamayan gebeler vardır. Aşırı kilo alımı yada yetersiz kilo alımı gebelikte bazı riskleri beraberinde getirmektedir. Bu nedenle gebelikte kilo alımı ayrı bir önem kazanmaktadır.

Gebelik öncesine göre günlük kalori ihtiyacı gebelikte artar. Ancak bu iki kişilik yemek yeneceği anlamına gelmez. Günlük sadece 300 kalori fazladan almak yeterlidir, bu da öğünlerde 2-3 kaşık fazla yemek anlamına gelir.

Gebelikte normalin altında kilo alanlarda erken doğum, bebekte gelişme geriliği, düşük doğum ağırlığı riski artmaktadır. Aşırı kilo alanlarda ise preeklampsi (gebelik zehirlenmesi), gebelik şekeri, iri bebek, zor doğum ve buna bağlı sıkıntılar oluşabilmektedir.

Gebelik boyunca ideal toplam kilo alımı ortalama 12.5 kg dır. Ancak bu kişiden kişiye farklılık gösterir. Burada en önemli detay anne adayının gebe kalmadan önceki kilosudur. Eğer anne adayı gebelikten önce zayıfsa daha çok kilo alması, kiloluysa daha az kilo alması önerilir. Kilonun fazla veya az olması vücut kitle indeksine (VKİ) göre hesaplanır. Vücut kitle indeksini hesaplamak basittir. VKİ hesaplamak için kilonuzu, boyunuzun karesine bölmeniz gerekir. VKİ=kg/m2. Örneğin boyu 160 cm kilosu 55 kg olan bir kişinin vücut kitle indeksi 1.6×1.6= 2.56 ve 55/2.56=21.4 şeklinde hesaplanır.

Vücut kitle indeksi 18-25 arası normaldir. 18 altında olanlar zayıf, 25 üzerinde olanlar ise kilolu olarak nitelendirilir. Gebeliğe zayıf olarak başlayanlar 13-18 kilo, kilolu başlayanlar ise 7-11 kilo arasında kilo almalıdır.

Gebelikte alınan kiloların hepsi annenin depoladığı yağlar değildir. Bu kiloların yaklaşık 3-4 kg bebek, 1 kg bebeğin eşi, 1 kg bebeğin suyu, 1 kg rahimin büyümesine bağlı, 1.5 kg annenin artan kan miktarı, 1 kg büyüyen göğüsler, 1-2 kg annede su depolanmasından kaynaklanır. Geriye kalanı da annenin aldığı kilolardır yani yağ depolarıdır. Doğumla birlikte bu kiloların 7 kg ı hemen kaybedilir. Lohusalık döneminin sonuna doğru vücuttaki ödem ve kan hacminin de normale dönmesiyle 2 kg daha kaybedilir. Yani, gebelikte normal kilo almış bir anne adayının lohusalık döneminin sonunda geriye sadece vermesi gereken 2-3 kg fazlalığı kalır.

Alınması gereken toplam kilonun 1-2 kg’ı gebeliğin ilk 3 ayında alınır. Sonraki aylarda ise ortalama ayda 1-2 kg almak normaldir. Ancak bazı gebelerde bulantı, kusma, iştahsızlık nedeniyle ilk 3 ay kilo alımı olmayabilir, hatta kilo kaybı dahi görülebilir. Ancak bu durumda anne adayının endişelenmesine gerek yoktur, çünkü bebek kendisi için gerekli besinleri anneden alacaktır ve bu durumdan etkilenmeyecektir. Zaten 20. haftadan sonra iştah artmaya başlayacak ve anne adayı hızla kilo alacaktır.

İdeal olan gebelik düşünen bayanların kendileri için uygun olan kiloya eriştikten sonra gebe kalmalarıdır. Bu sayede gebelikte oluşabilecek düşük yada yüksek kilodan kaynaklanabilecek riskler azaltılmış olacaktır. Gebelikte hızlı kilo alanlarda uygun müdahalelerle kilo alımı yavaşlatılmalı, mümkün olan en ideal kilo ile gebelik sonlandırılmalıdır. Bu sayede anne ve bebek açısından en sağlıklı gebelik ortamı oluşturulacaktır.

Kliniğimizde gebelik takibi Kadın Doğum Uzmanı Doç. Dr. Nermin Köşüş tarafından yapılmaktadır. Muayene fiyatları için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Kadın Doğum Uzmanı Ankara, Gebelik Ankara, Jinekolog Ankara, Doç. Dr. Nermin Köşüş