Gebelikte sık görülen şikayetler nelerdir?

HEMOROİD (BASUR)

Hemoroid makat bölgesindeki damarların varis şeklinde genişlemesi ve kanın o bölgede göllenmesi sonucu oluşur. Nedeni varislerde olduğu gibi rahmin büyümesi, kilo alımı ve gebelik hormonlarına bağlı damarlarda genişleme olmasıdır. Kabızlık ise bu sorunu daha da kötüleştirir. Hemoroid sonucu görülen en önemli belirtiler makat bölgesinde kanama, kaşıntı ve ağrıdır. Bu durumla baş etmenin en iyi yolu olay gelişmeden önlem almaktır. Bunun için dengeli beslenmeli, bol miktarda meyve, sebze gibi yüksek lifli diyet tüketilmelidir. Günlük yeterli miktarda su-sıvı alınmalıdır. Yürüyüş, egzersiz bağırsak hareketlerini hızlandırır ve kabızlığı önler. Bu nedenle başka bir sorun yoksa her gün en az 20 dakika yürüyüş yapılmalıdır. Aşırı kilo alımından yada yetersiz beslenmeden kaçınılmalıdır. Kabızlık olan hastalarda kuru kayısı, erik, incir vb kendilerini veya hoşafını tüketmeleri yardımcı olabilir. Beyaz ekmek yerine kepekli ekmek tüketilmesi alınan lif miktarını artırır. Özellikle gebelik öncesi bu şikayeti olan hastalar gebeliğin başından itibaren bunlara dikkat etmelidir. Hemoroid bunlara dikkat edilmesine rağmen gelişirse ağrı-kanama var mı diye bakılır. Kanama ve ağrı yoksa ise anal bölge temizliğine dikkat edilmelidir. Her tuvalet sonrası bu bölge çok iyi temizlenmeli ve kurulmada yumuşak tuvalet kağıtları kullanılmalıdır. Ilık oturma banyoları hemeoroidin küçülmesine yardımcı olur. Eğer kanama veya ağrı varsa bunlara ek olarak kabızlığı gideren, ağrıyı azaltan bazı ilaçlar verilebilir. Hemoroidler genelde gebelik sonrası küçülür ve sorun çıkarmaz. Ancak bazen tedaviye dirençli olan büyük hemoroidlerde ameliyat gerekebilir.