Gebelikte ileri anne yaşı önemli midir?

ilerianneyasi

Kadınlarda gebelik için en uygun dönem 20 ile 30 yaşları arasıdır. Ancak kadınların çalışma hayatı katılmaları, kariyer beklentileri nedeniyle evlilik ve gebelik planları ileri yaşlara ertelenmektedir. Günümüzde pek çok kadın ilk doğumunu 30’lu yaşlardan sonra yapmaktadır. Anne yaşı ilerledikçe gebelikte hem bebek hem de anne açısından bazı riskler artar. Özellikle 35 yaşından sonra bu risklerde ciddi bir yükselme görülür. Bu nedenle bir gebelikte anne yaşının 35 yaş ve üzerinde olması durumuna İleri Anne Yaşı denir. Bu tip gebelikler yüksek riskli kabul edilir ve daha yakından takip edilir. Bu gebeliklerin riskli olması kesin sorun çıkacağı anlmına gelmez, ancak bu riskler hakkında hastalar bilgilendirilmeli, daha sıkı ve dikkatli bir takip yapılmalıdır. Bu risklerden bazıları şunlardır:

1. Bebekte genetik anormallik veya kromozom anomalliği olma riski 35 yaşından sonra artar. Anne yaşı arttıkça risk dha da yükselir. Bu anlamda en çok bilinen genetik anormallik Down Sendromudur (Mongol bebek). Sağlıklı bir kadında 30 yaşın altında anormalliği olan bir bebek doğurma riski 1000-2000 doğumda 1-2’dir. Ancak 35 yaşından itibaren bu risk ciddi olarak artmaya başlar ve 40’lı yaşlardan sonra risk 10-20 kat artar.

2. İleri yaştaki anne adaylarında düşük yapma riski de artar. Bu durumun, yaşla birlikte genetik anormalliklerin artmasıyla da ilgisi vardır. Özellikle 40’lı yaşlardan sonra düşük riskinde 4 kat artış görülür.

3. Anne yaşının ilerlemesi ile birlikte yardımcı üreme teknikleriyle yani tüp bebek veya aşılamayla gebe kalma oranı artar. Bu nedenle ikiz, üçüz gibi çoğul gebelik oranı bu yaştaki kadınlarda yüksektir. Çoğul gebeliklerde ise düşük, erken doğum, bebekte anormallik oranları ve gebelik komplikasyonları daha fazladır. Ayrıca dış gebelik olma riski, genç yaş gebeliklere göre biraz daha fazladır.

4. İleri yaşlarda bazı hastalıklar ortaya çıkar. Tansiyon yüksekliği, kalp hastalığı, böbrek sorunları ve şeker hastalığı gibi. Bu hastalıklar, önceden varsa gebelikte şiddetlenir. Önceden olmasa bile ileri yaştaki annelerde gebelikte daha sık ortaya çıkar. Bunlar ortaya çıktığında, hem bebek hem de anne açısından tehlikeli olurlar.

6. İlerleyen yaşla birlikte bebeğin plasentası (eş) ile ilgili problemler, plasentanın erkenden ayrılması, aşağı yerleşmesi vb daha sık görülür. Erken doğum riski artar.

8. Kan dolaşımının yaşlanmayla birlikte bozulmasına bağlı olarak, bebeğin plasentası yeterli gelişmeyebilir, bebekte düşük doğum ağırlığı riski, plasental yetmezlik riski yükselir.

9. Doğumda veya sonrasında kanama, doğum eyleminin uzaması, zor ve travmatik doğum nedeni ile sezaryen ihtimali artar.

Kliniğimizde gebelik takibi 4 boyutlu ultrason ile yapılmaktadır. Gebelikle ilgili tüm testler, detaylı ultrason (radyoloji uzmanı tarafından), bebek kalp grafileri kliniğimizde yapılmaktadır.