Karın İçi Yapışıklık – Adezyon – Rahimde Yapışıklık

karin-ici-yapisiklik-adezyon-rahimde-yapisiklik

Karın İçi Yapışıklık (Adezyon) Nedir?

Adezyon yapışıklık anlamına gelmektedir. Karın içi yapışıklık, karın içerisinde değişik nedenlerle, değişik derecelerde yapışıklık oluşmasıdır. Karın içi yapışıklıkların kadınlardaki en sık nedeni geçirilmiş ameliyatlardır. Bunların yanında cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve kadınlardaki endometriozis hastalığı da önemli karın içi yapışıklık nedenleri arasındadır.

Karın İçi Yapışıklık (Adezyon) Nasıl Oluşur?

Karında yapışıklık genelde daha önce geçirilmiş ameliyatlara bağlı oluşur. Karın iç zarındaki zedelenmeye bağlı olarak karın içerisinde değişik derecelerde yapışıklık oluşabilir. Bu tamamen kişinin doku iyileşmesi ile alakalıdır. Aynı ameliyat yapılan bir hastada minimal yada hiç yapışıklık oluşmazken bir başka hastada ameliyat sonrası yapışıklıklar çok ileri derecede oluşabilir. Yani temelde kişinin genetik yapısı oldukça önemlidir.

Aynı zamanda cinsel yolla bulaşan hastalıklarda yada endometriozis dediğimiz hastalıklarda karın içi yapışıklıklar oluşabilir. Şu bilgi unutulmamalıdır. Karın içerisine yapılacak en ufak bir müdahale, açık yada kapalı ameliyat dahi olsa, bile karın içi yapışıklık riskini artttıracaktır.

Ameliyatlarda kullanılan dikiş malzemeleri, pudralı eldivenler, karın içerisine dökülen kanlarda yapışıklık riskini arttıracaktır.

Karın İçi Yapışıklık (Adezyon) Belirtileri Nelerdir?

Pek çok hastada karın içi yapışıklıkları herhangi bir belirti vermez. Karın yada kasık ağrısı, karında şişkinlik oluşması en sık görülen şikayetlerdir. Aynı zamanda tüplerde yapışıklık yada yumurtalıkların yapışmasına bağlı olarak bazı kadınlarda gebe kalmada zorluklar yaşanabilir. Çok nadiren bağırsak yapışıklığı belirtileri olarak bulantı, kusma, karın ağrısına neden olur. Bu vakaların bir kısmı kendiliğinden açılırken bir kısmında cerrahi olarak yapışıklıkların açılması gerekecektir. Sezeryan sonrası karında yapışıklık belirtileri olanlarda genelde hafif kasık ağrısı olur. Ancak sezeryan sonrası bağırsak yapışması belirtileri daha şiddetlidir. Özellikle ameliyattan hemen sonra şiddetli ağrı ve şişkinlik olanlarda karın içi yabancı cisimden de şüphelenilip araştırışmalıdır. Mesane yapışıklığı olanlarda sık idrara çıkma şikayetleri olabilir. Rahmin karına yapışması durumunda özellikle bir sonraki gebelikte rahim büyürken şiddetli gerilme ağrıları yaşanabilir.

Karın İçi Yapışıklık (Adezyon) Tanısı Nasıl Konur?

Karın içi yapışıklıkların tanısının konulması oldukça zordur. Hastanın şikayetlerine ve önceki ameliyat geçmişine bakarak şikayetlerinin karın içi yapışıklığa bağlı olabileceği düşünülebilir. İnce yapışıklıkları tesbit etmek mümkün olmayabilir. Ancak kalın yapışıklıklar eğer gerekli görülürse bilgisayarlı tomografi yada MRI ile görüntülenebilir. Ancak kesin tanı laparoskopi dediğimiz kapalı ameliyat yöntemi ile konur. Aynı seansta yapışıklıklar da giderilir.

Karın İçi Yapışıklık (Adezyon) Tedavisi

Karın içi yapışıklıkların tedavisinde hastanın şikayetleri hafif ise ameliyatsız bir şekilde takip edilmesi önerilir. Ancak takipte ağrısı azalmayan yada şiddetli ağrısı olanlarda cerrahi girişim gereklidir. Öncelikle laparoskopik yapışıklık açılması şeklinde yaklaşmak akıllıca olacaktır. Ancak karnın ileri derecede yapışık olduğu düşünülüyorsa açık ameliyatla daha kontrollü bir şekilde girilerek ameliyat genişletilir. Pek çok vakada yapışıklıklar laparoskopik yöntemle rahatlıkla açılabilmektedir.

Karın İçi Yapışıklık (Adezyon) Ameliyatı (Adezyolizis Ameliyatı)

Laparoskopik yada açık ameliyatla ince yapışıklıklar kesilerek dokular serbestleştirilir. Bu işlemleri yaparken özellikle bağırsakların zedelenmemesi için dikkatli olunmalıdır. Bazı yapışıklıkların ilerisinde bağırsak dokusu bulunabilir ve yanlışlıkla kesilebilir. Kalın yapışıklık yada aşırı yapışıklık olanlarda ameliyat sırasında yapışıklıklar giderildikten sonra tekrar yapışmasını önlemek için geliştirilmiş değişik yöntemlerin uygulanması gerekebilir. Yapışıklıkların oluşmasını tamamen önlemese bile azaltması oldukça faydalı olacaktır. Ancak burada kullanılan materyaller oldukça pahalıdır. Bu nedenle hafif yapışıklık olanlarda kullanılması pek tercih edilmez. Bu noktada hastayı bilgilendirerek karar vermek daha doğru olacaktır. Hamilelikte karın içi yapışıklıklarına müdahale edilmez. Karın içi yapışıklık bitkisel tedavisi yoktur.

Karın içi yapışıklıkların önlenmesinde dikkat edilecek noktalar nelerdir?

Karın içi yapışıklıkların önlenmesinde cerrahi teknik önemlidir. Açık ameliyat yerine laparoskopik ameliyatların tercih edilmesi yapışıklık oranlarını azaltacaktır. Yine ameliyatlar sınrasında karın içindeki organlar ile gereksiz oynanmamalı, dikiş materyalleri gereğinden fazla kullanılmamalıdır. Pudrasız eldiven kullanmakta faydalı olacaktır. Uzun süren operasyonlarda yapışıklık oranları artmaktadır. Ameliyat süresini uzatacak gereksiz işlemlerden kaçınılmalıdır. Ameliyat sırasında karın içerisine dökülen kan ve diğer doku sıvılarının güzel bir şekilde temizlenmesi, gerekirse karın içerisinin yıkanması karın içi yapışıklıklarını azaltacaktır.

Ankara Çankaya Çukurambar'daki muayenehanemizde jinekolojik muayene Ankara jinekolog Doç. Dr. Nermin Köşüş tarafından yapılmaktadır. Ankara Laparoskopi Ameliyatı için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Laparoskopi Ankara, Jinekolog Ankara, Doç. Dr. Nermin Köşüş

>>>Gebelik öncesi kontrol önemli midir?
>>>Gebelikte sık görülen şikayetler nelerdir?
>>>Gebelikte yapılan işlemler nelerdir?
>>>Gebelikte beslenme nasıl olmalıdır?
>>>Gebelikte İlk Üç Ay
>>>Her Bitkisel Çayı Gebelikte Tüketmeyin!
>>>Gebelikte kilo alımı nasıl olmalıdır?
>>>Gebelikte çiğ etle yapılan yiyecekler güvenli midir?
>>>Gebelikte ileri anne yaşı önemli midir?
>>>Gebelik Sırasında Beslenmeme Dikkat Etmeliyim!

Buradan gebelik hesaplama sayfamıza geçebilirsiniz.

Kliniğimizde gebelik öncesi hastaların gebeliğe uygun olup olmadığını belirlemek için yapılan muayenede smear testi muhakkak alınır. Kan ve idrar testleri alınarak değerlendirilir. Problem çıkan hastalarda gebelik geciktirilir.

Ankara Gebelik Takibi İletişim Bilgileri