Rahim alma ameliyatı nedir? Rahim alınması ameliyatı sonrası nelere dikkat edilmelidir?

Rahim alınması (Histerektomi ) nedir ?

Rahim alınması kadınlarda değişik nedenlerle rahimin damarları ve bağlarının kesilerek rahimin çıkarılması ameliyatıdır. Histero ve ektomi kelimelerinin birleşmesinde oluşmuştur. Histero, rahim anlamına gelirken ektomi, kesilerek çıkarılması anlamına gelir. Rahim alma ameliyatı hastanın yaşına ve hastalığının durumuna göre sadece rahmin alınması (Total abdominal histerektomi), rahim ve yumurtalıkların alınması (total abdominal histerektomi be bilateral salpingooferektomi) yada rahim ağzının bırakılarak rahim üst kısmının çıkarılması (subtotal histerektomi) şeklinde yapılabilir. Radikal histerektomi ise kanser vakalarında yapılan ameliyat şeklidir.

Rahim alma ameliyatı tipleri nelerdir?

Rahim alma ameliyatı yapılış şekline göre değişik isimler alır. Eskiden en fazla yapılan rahim alma ameliyatı, laparotomi denilen karın açılarak rahmin çıkarılma işlemi idi. Ancak günümüzde laparoskopi dediğimiz kapalı yöntemle yapılan rahim alma ameliyatları ön plana geçmiştir. Özel eğitimli kadın doğum uzmanlarının sayısının artmasıyla neredeyse ameliyatların tamamına yakını artık laparoskopik yöntemle yapılabilmektedir.

Total abdominal histerektomi (TAH): Karında yatay yada dikey olarak yapılan bir kesi yardımıyla rahmin alınması ameliyatıdır. Bu ameliyatta rahimi pelvis yan duvarlarına bağlayan bağlar kesilir ve bağlanır. Yine rahmi besleyen kan damarları bağlanarak kanama engellenir. Rahim çıkarıldıktan sonra karın katları özel ipliklerle tekrar dikilerek operasyon sonlandırılır.

Vajinal histerektomi (VAH): Vajinal yoldan yapılan rahim alma operasyonunda rahim ağzından tutularak çekilir ve rahim ağzı ile idrar torbası arası mesafeden kesi yapılarak karın içerisine girilir. Bu gölgeden bağlar ve damarlar tek tek bağlanır ve rahim çıkarılır. Vajinal histerektomi hastada karında herhangi bir kesi olmaması nedeniyle hasta açısından oldukça konforlu bir ameliyat yöntemidir.

Laparoskopik histerektomi: Bu yöntemde karından açılan 0.5-1 cm.lik deliklerden girilerek kamera yardımıyla karın içi yapılar gözlenir. Bu deliklerden karın içine iletilen yakıcı ve kesici aletler yardımıyla bağlar kesilerek rahim vajenden çıkarılır ve özel dikişlerle vajen kapatılır. Hasta ertesi gün sosyal hayatına döner. Ağrı problemi oldukça azdır. Oldukça konforlu bir yöntemdir.

Robotik histerektomi: Gelişen teknoloji ile birlikte artık rahim alma ameliyatı robot dediğimiz cihazlarla yapılabilmektedir. Aletler daha kıvrak olması nedeniyle zor vakalarda bile oldukça rahat ameliyatlar yapılabilmektedir. Robotik histerektomi geleceğin ameliyat şekli olacak gibi görünmektedir.

Rahim alma ameliyatı hangi durumlarda uygulanır?

Histerektomi ameliyatının en sık nedeni rahimdeki büyük yada çok sayıda olam miyomlardır. Özellikle ağrı, aşırı kanama yada pelvik organlara bası şikayetleri yapan miyomlarda rahim alınabilir. Yine tedaviye dirençli rahim kanamalarında, rahim sarkmalarında, rahim içi ve rahim ağzı kanserlerinde, yumurtalık kanserlerinde rahim alma ameliyatları uygulanır.

Kapalı rahim alma ameliyatı riskleri nelerdir?

Rahim alma ameliyatı olanlar için her ameliyatta olduğu gibi bazı riskler mevcuttur. Bunlar anestezi ile ilgili riskler yanında hastanın yaşı ve hastalıklarından kaynaklanan risklerde olabilir. Kapalı rahim alma ameliyatının riskleri arasında damar ve bağırsak yaralanmaları, idrar torbası ve üreter yaralanmaları, kanama, enfeksiyon gib riskler mevcuttur. Ancak dikkatli davranarak laparoskopik rahim ameliyatı riskleri minimalize edilebilmektedir.

Kapalı rahim alma ameliyatı kaç saat sürer?

Açık rahim alma ameliyatı daha çabuk bitiyor gibi görünsede tecrübeli ellerde kapalı rahim alma ameliyatı da oldukça kısa sürmektedir. Hastadan hastaya değişmekle birlikte 30-60 dakika arasında sonlanmaktadır. Tabiiki önemli olan vakayı acele edip çabuk bitirmektense dikkatli bir cerrahi yaparak biraz daha uzun bir zamanda bitirmek daha iyi bir seçim olacaktır.

Rahim alma ameliyatı sonrası ne gibi etkiler ortaya çıkar?

Rahim alınması sonrası şikayetler genelde çözülür. Ancak her ameliyatta olduğu gibi rahim alınmasının da bazı zararları olabilir. Rahmi alınan hastalarda pelvik yapıların destek dokuları zayıfladığı için vajende ve idrar torbasında sarkma oluşabilir. Yine rahim ve yumurtalık alınması ameliyatı sonrasında hasta menopoza girer. Yumurtalıkları alınmayan hastalarda ise menopoz oluşmaz. Rahim alma ameliyatı sonrası kanama bazen tam olarak kesilmeyebilir. Dikkatli bir cerrahi ile genelde bu kanamalarda durdurulır.

Kapalı rahim alınması ameliyatı sonrası nelere dikkat edilmelidir?

Histerektomi sonrası bakım önemlidir. Operasyon sonrası hasta kanama ve diğer bulgular açısından yakından takip edilmelidir. 4 saat sonra hasta yürütülmeye başlanabilir ve sıvı alması teşvik edilebilir. Ateş, ciddi pelvik ağrı durumlarında doktora başvurması konusunda hastalar bilgilendirilmelidir.

Kapalı rahim alınması sonrası iyileşme ne kadar sürer?

Kapalı rahim ameliyatı iyileşme süresini kısaltmaktadır. Karında büyük kesilerin olmaması nedeniyle daha az ağrı, daha çabuk hareket kabiliyeti kazanma hastanın sosoyal hayatına daha çabuk dönmesine neden olmaktadır.Normal geçen bir ameliyat sonrasında hastalar genelde 1 gün sonra taburcu edilmektedir.

Rahim alınması cinselliği etkiler mi?

Rahim ameliyatı sonrası cinsellik etkilenmez. Halk arasında cinsellliğin biteceğine dair yanlış bilgiler mevcuttur. Rahmi alınan kadın sadece adet görmeyecektir. Bunun dışındaki kadınlık fonksiyonları aynen devam edecektir.Menopoza gşrmemiş hastada rahim alınması gerekecek olursa hasta menopoza girecektir.

Rahim aldırma ameliyatı fiyatları nasıldır?

Rahim ameliyatı yapan doktorların çalıştığı şehire, hastaneye ve yapılan tekniğe göre ameliyat fiyatları değişmektedir. Laparoskopik rahim alma ameliyatları açık yapılan ameliyatlara göre daha pahalıdır. En pahalısı ise robotik yöntemle yapılan rahim alma ameliyatlarıdır. Laparoskopik histerektomi fiyatları hastaneden hastaneye göre farklılık göstermekle birlikte 5000-1000 tl arasında değişmektedir.

Tarafmızdan laparoskopi dediğimiz kapalı ameliyatlar uygulanmaktadır. Tüm jinekolojik ameliyetlarda uygulanan laparoskopi ameliyatlarında tecrübeli ellerde komplikasyon oranı düşük olup, bu ameliyatlar son derece konforlu ameliyatlardır.