Planlı gebelik için yapılması gerekenler

Kadın-Doğum her zaman süprizlere açık bir branştır. Beklenmeyen sürpriz gebelikler çoktur. Gebeliğin her türlüsü ister planlı, ister plansız olsun sevindirici olmakla beraber, anne-bebek açısından en ideali planlı olandır. Böylece gebelikte sorun çıkarabilecek durumlar önceden tespit edilerek ona göre takip yapılır. Öte yandan ruhsal açıdan da anneliğe hazır olmak çok önemlidir. Planlı gebelik istenen gebelik demektir ve gebelik sürecinde annenin panik ve depresif atak geçirmesini ciddi anlamda önlemektedir.

Gebelik planlayan kadınlara gebelik öncesinde yapmaları gerekenler;
+ Kilo fazlası olan kadınlar için kilo vermeleri
+ Düşük kiloda olanların kilo alması
+ Sigara-alkol-madde kullanıyorlarsa bırakmaları
+ Gebelik öncesi bazı kan-idrar testleri yapılması
+ Gebelik öncesinde kızamıkçık (rubella), suçiçeği, toxoplazma vb taraması yaptırmaları ve gerekirse aşılarını tamamlamaları
+ Sağlıklı ve organik beslenmeleri
+ Günde 400-800 mikrogram folik asit kullanmaları (daha önceki gebeliklerinde anomalili bebek öyküsü (nöral tüp defekti) varsa günde 4 mg folik asit almaları),
+ Ailesinde kalıtsal hastalık olanların genetik danışmanlık alması
+ Önceden bilinen bir hastalığı varsa (şeker, guatr, tansiyon vb) bunlarla ilgili kontrollerin yapılması ve ilaçların gebeliğe uygun hale getirilmesi
+ Kansızlık varsa demir ilaçlarının gebelikten önce başlanması
+ Jinekolojik muayene yapılıp smear testi alınması

GEBELİK İÇİN NE KADAR BEKLENMELİ?

Sağlıklı, herhangi bir hastalığı olmayan 35 yaşın altındaki çiftlerde bir sene düzenli ilişkiye rağmen (haftada 2-3 kez) gebeliğin olmaması durumunda nedeninin araştırılması gerekir. Eğer çiftlerin yaşı 35 ve üzerinde ise bu bekleme süresi 6 aydır. 40 yaş üstünde süre 3 aya iner ve zaman kaybedilmeden uzman bir hekimden yardım alınmalıdır.

Düzenli adet gören kadınlarda yumurtlama zamanı hesaplanabilir ve bu dönemde daha sık ilişki önerilir. 28-30 günde bir adet gören kadınlarda adet başlangıcını takiben 11 ila 17. günler arasında cinsel ilişkiye girildiğinde gebelik elde edilme olasılığı yükselir. Ancak adetleri düzensiz olan kadınlarda yumurtlama gününü tam olarak tayin etmek güç olabilir.

Kliniğimizde gebelik öncesi hastaların gebeliğe uygun olup olmadığını belirlemek için yapılan muayenede smear testi muhakkak alınır. Kan ve idrar testleri alınarak değerlendirilir. Problem çıkan hastalarda gebelik geciktirilir.