Plasenta akreata, Plasenta inkreata, Plasenta perkreata.

plasenta-akreata-bebegin-esinin-rahim-duvarina-yapismasi

Plasenta akreata nedir?

Plasenta akreata plasenta yapışma anomalilerindendir. Yapışık plasenta olarak da adlandırılır. Plasenta akreata, inkreata, perkreata şeklinde değişik dereceleri vardır. Plasenta akreata plasentanın rahim duvarına yapışmasıdır. Bebeğin eşinin rahim duvarına yapışması rahim kas tabakasının yarısına kadar giderse plasenta inkreata, tüm kas tabakasını geçip seroza dediğimiz rahmin dış duvarına kadar giderse plasenta perkreata olarak adlandırılır. Plasenta perkreatada bazen idrar torbası dahi tutulabilir. 2500-3500 gebelikte bir görülür. Vakaların %75’i plasenta akreata, %15’i plasenta inkreata, %10’u ise plasenta perkreata şeklindedir.

Plasenta doğum sonrası rahim kasılması ile kendiliğinden ayrılan ve dışarı çıkan bir yapıdır. Ancak plasenta akreata durumunda doğumda plasentanın ayrılmaması durumu ile karşılaşırız. Çıkartılmaya çalışıldığı zaman şiddetli kanamalara yol açabilir.

Plasenta akreata nedenleri nelerdir?

Plasenta akreata ilk gebeliklerde de görülebilmekle beraber genellikle rahim içindeki endometrium adı verilen tabakanın zarar gördüğü işlemlerin yapıldığı kişilerde daha fazla görülmektedir. Normal gebelikte endometrium dokusu kalınlaşarak desidua adını verdiğimiz bir yapıyı oluşturur ve plasenta bu desiduanın üzerine yerleşir. Ancak herhangi bir nedenle desidua gelişimi yeterli olmayan hastalarda plasenta rahim kas tabakasına yapışır. Rahim içinin zedelenmesine en sık neden olan rahim operasyonu ise elbette sezeryan ameliyatıdır.

Plasenta akreata kimlerde görülür? Risk faktörleri nelerdir?

- Sezeryan geçirmiş olmak: Plasenta akreata en sık sezeryan olan hastalarda görülür. Sezeryan sayısı arttıkça plasenta akreata görülme riski artar. İkinci sezeryanda risk %3 iken 4. sezeryanda %40’ a kadar yükselir.
- Plasenta previa: Plasentanın rahim ağzına yakın olması da en önemli risk faktörlerinden biridir. Genellikle plasenta akreata plasenta previa ile birliktedir. Rahim ağzına yakın bölgede desidua gelişimi olmaz yada yetersizdir. Bu nedenle plasentanın kas tabakasına yerleşme ihtimali artacaktır.
- Kürtaj gibi rahim içinin zedelendiği durumlarda bazen endometrium dokusu ileri derecede hasar görür. Rahim eğer endometrium dokusunu yenileyemezse plasenta akreata riski artar.
- Miyom ameliyatı ve histeroskopi ameliyatı gibi ameliyatlarda rahim içinin zedelenmesi sonucunda plasenta akreata riski artar.
- Rahim boşluğunda miyom olması
- Multiparite (çok doğum yapmış olmak)
- İleri anne yaşı: 35 yaş üstündeki annelerde risk yükselir.

Plasenta akreata belirtileri nelerdir?

Plasenta akreata genelde gebelik sırasında herhangi bir belirti vermez. Çok nadiren gebelikte kanama yapabilir. Ultrason ile yapılan incelemede şüphe duyulan vakalarda MRI incelemesi ile tanı kesinleştirilir.

Plasenta akreata tekrarlar mı?

Plasenta akreata yaşayanlarda tekrarlayabilir. Ancak bu tamamen bir sonraki gebelikte plasentanın yerleşeceği yer ile alakalıdır. Önceki gebeliğinde plasenta akreata durumu yaşayanlarda bir sonraki gebeliğinde tekrar aynı durumu yaşayacak diye bir kural yoktur.

Plasenta akreata riskleri nelerdir?

Plasenta akreata gebelik sırasında genelde bir problem oluşturmaz. En önemli problem doğumda plasentanın ayrılmaması ve doğum sonrası plasentayı ayırmaya çalışınca ciddi kanamalara neden olmasıdır. Bu durumlarda kan verilmesi gerekecektir. Önceden tanı konmuş vakalarda uygun yaklaşım planlanacaktır. Ancak öncesinde tanı konma oranı düşüktür. Genelde doğum sonrası plasentanın ayrılmaması ile farkedilir.

Plasenta akreata tedavisi

Plasenta akreata durumu gebelik sırasında farkedildiyse doğum öncesi muhakkak hastanın kan grubuna uygun kan hazırlatılması, oluşabilecek kanamalara yönelik tüm malzemelerin ve yoğun bakım şartlarının bulunduğu bir hastanede doğumun gerçekleştirilmesi gereklidir. Sadece plasenta akreata olduğu düşünülen vakalarda hasta daha sonra tekrar gebelik düşünüyorsa ve rahmini alınmasını istemiyorsa plasenta doğum sonrası çıkartılır. İçeride kalan parçalar küretle temizlenir. Daha sonra kanamayı kesmek için Bakri balon uygulaması yada rahme değişik sütürler konabilir. Ancak kanama riski yüksek olan bu durumda kanama yapılan müdahalelere rağmen durmayacak olursa hastanın rahmi alınabilir. Bu noktada cerrahın tecrübesi oldukça önemlidir. Ancak hastanın daha sonra bebek isteği yoksa plasenta akreata ameliyatı adı verilen plasenta ile birlikte rahim alma ameliyatı yapılır. Plasenta inkreata ve plasenta perkreata durumlarında ise plasenta çıkarılmaya çalışılmaz. Plasentayla birlikte rahim alma ameliyatı yapılır.

Ankara Çankaya Çukurambar'daki muayenehanemizde gebelik takibi Ankara jinekolog Doç. Dr. Nermin Köşüş tarafından yapılmaktadır. Ankara gebelik takibi için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Gebelik takibi Ankara, Doğum Ankara, Jinekolog Ankara, Doç. Dr. Nermin Köşüş

>>>Gebelik öncesi kontrol önemli midir?
>>>Gebelikte sık görülen şikayetler nelerdir?
>>>Gebelikte yapılan işlemler nelerdir?
>>>Gebelikte beslenme nasıl olmalıdır?
>>>Gebelikte İlk Üç Ay
>>>Her Bitkisel Çayı Gebelikte Tüketmeyin!
>>>Gebelikte kilo alımı nasıl olmalıdır?
>>>Gebelikte çiğ etle yapılan yiyecekler güvenli midir?
>>>Gebelikte ileri anne yaşı önemli midir?
>>>Gebelik Sırasında Beslenmeme Dikkat Etmeliyim!

Buradan gebelik hesaplama sayfamıza geçebilirsiniz.

Kliniğimizde gebelik öncesi hastaların gebeliğe uygun olup olmadığını belirlemek için yapılan muayenede smear testi muhakkak alınır. Kan ve idrar testleri alınarak değerlendirilir. Problem çıkan hastalarda gebelik geciktirilir.

Ankara Gebelik Takibi İletişim Bilgileri